Tomb Raider 6 Angel of Darkness recenze

Tomb Raider Angel of Darkness. Díl, který nám přinesl Laru Croft ve zcela novém světle. Díl mnoha změn - bohužel ale také nedodělků. Díl milovaný, ale také hodně fanoušky zatracovaný. Proč? To se vám pokusím v této recenzi přiblížit....

Úvodem

"Šestka" je skutečně odlišná od svých předchůdců. Lara se nám nevydá do jungle, nýbrž do ulic Paříže a Prahy. Takřka po celý průběh hry nás bude obklopovat prostředí města. Ale nebojte, do hrobek se podíváte také. Core Design se rozhodl nám Laru opět vrátit, ovšem tentokrát v krapet temnějším duchu. Skoro celá hra se odehrává hlavně po nocích a na temných místech - to není ale také nic zvláštního, vzhledem k tomu, že je Lara pronásledována policií. Šestý díl Tomb Raider nám odhaluje příběh plný útěků, skrývání se (možná náznaky romantiky) a také touhy očistit své jméno za každou cenu!

Příběh

Od ostatních dílů Tomb Raider je hodně odlišný. Lara je obviněna z vraždy svého dobrého přítele Vernera Von Croye. Zaplétá se do podivných událostí, souvisejících s tajnou organizací, černou magií a jak jinak - ohrožením pro svět. Poprvé v historii Tomb Raider se Lara setká s mužem, který se zdá, jako by byl ze začátku proti ní, ale nakonec společně spojí síly. Je jím Kurtis Trent, který je stejně, jak temnější příběh a atmosféra, předmětem mnoha debat mezi příznivci série.

Někteří skalní příznivci starších dílů a tímpádem i Lary v hrobkách, nahlíží na tento příběh skepticky. Jiní naopak oceňují změnu a novou cestu, kterým by se mohla kariéra naší archeoložky dále ubírat. Já osobně patřím k druhé skupině. Příběh se mi velmi líbí. Je promyšlený, zajímavý a hlavně si myslím, že měl ještě pokračovat dále, jelikož bylo mnoho nevysvětleno.

Grafika

Je podstatně lepší, než v předcházejících dílech. Je to takřka mílový skok. Samozřejmě nemůžete ale očekávat grafiku na úrovni posledního dílu série. Grafika je na svou dobu, podle mého, skutečně velmi dobrá. Asi bych hlavně vyzdvihla prostředí, které je uděláno velmi zdařile. Kupříkladu pohyb pod vodou je graficky hodně pěkný, odrazy v kalužích, světla, efekty mlhy. Velice pěkně je zpracováno prostředí města, střechy, ale také kanály či tajemné hrobky.

Jediné, co bych grafice vytkla je fakt, že se postavy chvílemi prapodivně lesknou. Každopádně je ale grafika ve srovnání s předcházejícími díly revoluční.

Hudba

Oficiální melodie Tomb Raider AoD se mi velice líbí. Ladí k celkovému ději. Je hodně tajemná, opět jiná, než melodie dílu předchozích. Hra jako taková, je podle mě zvukově vybavena dobře. Jen je někdy komické, když Lara při malém skoku zařve jako vzpěrač. Ale nebojte. Tolik oblíbené, Lařino pištění, když padá z výšky, zůstalo zachováno velmi věrně :)

Engin a Ovládání

Jedna z velkých slabin hry. Ovládání funguje zcela klasicky pomocí "šipek", nicméně se nezřídka dostanete do situací, že Lara skočí buď moc daleko, moc blízko či se odrazíte v trošinku jiném úhlu a milá Lara se prostě už nechytí. Některé z Lařiných občasných pohybů dokážou skutečně pobavit. Pokud si stoupnete v nešikovném úhlu k páce, tak se Lara často hodně komicky snaží s pákou pohnout. Často ve skutečně zvláštních pozicích. Jestliže se vám v jednom místě hry, kdy je kamera namířena za Lařina záda, podaří stisknou tlačítko rozhlížení, úhel vaší kamery se nezmění ani o milimetr, zato se celá horní půlka Lařina těla otočí za vámi. Vypadá to skutečně…zvláštně:

Kurtis Trent

Zdá se mi na místě jej zmínit právě nyní. Kurtis je druhou hratelnou postavou v tomto díle. Podíváte se s ním celkem do dvou úrovní a poté s ním absolvujete jeden souboj s bossem. Kurtis je asi největší chudák, jelikož právě jeho postava nejvíce odnesla vynechávky ve hře. Má k dispozici jen zlomek pohybů, které měl původně mít. Stejně tak zbraní i jiných schopností. Mohu vyjmenovat třeba jeho zbraň chirugai, kontrolu jednání nepřátel či jeho "třetí oko", aneb schopnost Faar-See - stav, kdy je schopen opustit své tělo a prozkoumat okolí. Původně měla být tato schopnost ovladatelná, nakonec ale zůstala viditelná pouze ve videích.

Hodně hráčů si stěžuje na Kurtovo kostrbaté ovládání, které je snad ještě neohrabanější, než Lařino. Největší problémy způsobuje hlavně v souboji s bossem, kdy si Kurt běhá na jakou stranu se mu zrovna zachce, uhýbá přílišně pomalu a míří i na části těla obludy, které už nejsou. Postavu Kurtise Trenta jsem si ale přesto velice oblíbila. Z ovládání mi sice nervy tekly také, ale nebudu ho zcela odsuzovat kvůli toho, že autoři ono ovládání prostě nedomysleli.

Smrti

Další zajímavá část hry. Doporučuji vám, se příliš často nezabíjet, jelikož jak Lara, tak i Kurtis, končí častokrát v hodně strašidelných a ošklivých pozicích. Nemluva o tom, jak Lara ječí, když padá. Naopak u Kurtise jsem si nevšimla, že by vydal jediný zvuk…

Souhrn kladů a záporů

Klady:

  • Nové pohyby, prostředí a zbraně (Plížení)
  • Pěkné zpracování herního prostředí -> atmosférická místa
  • Hudební doprovod
  • Promyšlenost děje
  • Různorodost prostředí (od střech měst po hrobky)
  • Relativně dlouhá doba hraní
  • Vztekání se po 150-tém pádu do hlubin
  • Možnost komunikace s ostatními postavami
  • Různé způsoby postupu ve hře

Zápory:

  • Chybějící lokace, postavy, dějové linie, pohyby
  • Kostrbaté ovládání
  • Grafické chyby a nedotaženosti
  • Malé využití boje nablízko, kvůli praktičnosti

Klad či zápor?

  • Kurtis Trent
  • Nové pojetí děje
  • Nová image a charakter Lary
  • Městské prostředí

Závěrem

Tomb Raider Angel of Darkness je pro mě skvělou hrou. Bohužel má několik škrábanců na kráse, způsobených předčasným vydáním a ochuzením hry o mnoho prvků. (mnoho zavřených či nepřístupných míst během hry..) Nicméně oceňuji zcela nové pojetí děje i hry samotné. Velmi se mi líbí, jelikož je to přesně můj "šmak".

Sice je zde určité odchýlení od původního Tomb Raider, ale myslím si, že to byl dobrý tah. Tomb Raider AoD byla a jistě stále je hrou, která má a měla velkou budoucnost. Kdyby jí ale jen byla dána možnost dotáhnout do konce několik záhad, které nebyly v ději zatím rozluštěny. Je bohužel pravděpodobné, že se už to, co bylo původně zamýšleno nikdy nedozvíme.

Tomb Raider AoD je zatím jen začátkem něčeho, co mohlo být opravdu velké. I přes jeho chyby a i přes to, že na něj byla hodně házena špína, zůstane navždy mým oblíbeným dílem - už jen kvůli své atmosféře a tomu, že mezi ostatními tituly Tomb Raider čouhá jako originál svým pojetím.

Oblíbila jsem si také postavu Kurtise Trenta. Je podle mě zajímavým oživením a je velká škoda, že nedostal možnost se více projevit. Velmi by mě zajímalo, co všechno by ještě dokázal a hlavně - co se s ním vlastně stalo. (nevíte o čem mluvím? Tak si přečtěte něco o ději a hned vědět budete. Nemůžete ale po mně v recenzi chtít, abych vám hned vyzvonila celý děj :P)

Možná, že nám někdy bude dána možnost zjistit, co se tenkrát vlastně semlelo a proč bylo na AoD současným vývojovým studiem hry zapomenuto.

Tomb Raider Angel of Darkness © Core Design & Eidos Interactive

Vydáno: červen 2003
Play Station 2, PC, Mac

Rádi čteme tento příběh:

Angel of Darkness menu

Další recenze

Lara Croft and Tomb Raider are trademarks or registered trademarks of Square Enix Ltd. | Official Tomb Raider social media sites