Tomb Raider 3 Adventures of Lara Croft manuál ovládání

Vítejte v manuálu, který by vám měl dát přehled o všech pohybech, čili klávesách a kombinacích.Jen v úvodu poznamenávám, že manuál v oboru instalace a nejrůznějších technických záležitostech najdete v sekci „TECHNICKÁ PORADNA“.

Prstoklad

Jako první bych vám zde chtěla napsat základní,takový „ověřený“ prstoklad, který si myslím, je nejlepší. Samozřejmě, záleží na každém, jak je zvyklý, ale pokud vám opravdu dělá problémy mít tzv. „prsty vždy připraveny na jakoukoli akci“ zkuste tohle, je to samozřejmě ze základního nastavení, takže nic měnit nemusíte:

Vše se odehrává na pravé straně klávesnice, začnu levou rukou: na klávesu CTRL (akce) by měl patřit ukazováček, na ALT (skok) malíček, pravou ruku položíte na šipky (ukazováček šipka doleva, prostředníček nahoru (případně i dolů), prsteníček doprava) a automaticky vám vyjde malíček na klávesu „0“ (pohled) na numerické části klávesnice vedle šipek.

Toto je základní poloha pro prsty a co „ostatní klávesy“?

Levým prostředníčkem (který je vlastně v základní poloze bez užitečné klávesy) bude podle potřeby mačkat SHIFT (opatrně), který je hned nad CTRL. Malíček, který je v základní poloze na ALTU (pravém) (čili skoku) bude v případě mačkat mezerník (vysunutí, zasunutí zbraní) který je hned vedle, a také „.“(skrčení) a „?“ (světlice).Levým prsteníčkem se obsluhuje klávesa „-“ (sprint).Pak bych chtěla ještě připomenou klávesu END (kotoul s převrácením) která se v případě potřeby obsluhuje pravým prostředníkem, který ho má v podstatě nejblíže.

Tyto „ostatní klávesnice“ nejsou v základní poloze proto, že nejsou tak často potřeba a vždy se dá k nim lehce dostat z hlavního prstokladu a zase zpět. Pokud budete takhle používat prstoklad zaručuji vám, že po ujetém třetím levelu už pojede automaticky, zažije se vám to, a už jinak prsty nikdy nedáte.

Pohyb

Chůze

Chůze, respektive běh se obsluhuje šipkami. Když přidáte k běhu  „-“ Lara začne pádit o sto šest i když jen chvíli. Při tomto sprintu můžete střílet (CTRL) a také dělat kotouly ALTem. Nebo můžete kombinovat: Vytáhnout zbraně, rozběhnout se,začít sprintovat,střílet, udělat kotoul zároveň s tím, že podržíte „.“ (čapění) . Výsledek je velice působivý. Lara při kotoulu zůstane v přikrčeném stavu a když toto udělá před nepřítelem (a zároveň střílí samozřejmě), nepřítele to pěkně zmátne. Ale pokud toto někdy vyzkoušíte, zjistíte, že je tato kombinace kláves poněkud složitá a dělat toto je možné jen vzácně.Vrátíme se ale ke klasickému běhu. Tento běh je sice rychlý, ale neohrabaný a Lara by nám mohla spadnou, odřít se, sklouznout apod. K tomu patří klávesa SHIFT, která sama o sobě nic nedělá, ale v kombinaci s jinými klávesami, je velmi užitečná. Při chůzi se SHIFTem Lara zpomalí a automaticky se zastaví na okraji ať už plošiny nebo šikminy. S touto chůzí se může také procházet mezi trny (ostny,bodáky, ostnaté dráty apod.). Bohužel, před ohněm se nezastaví, tak dávejte pozor. A malá poučka na závěr: Až dojdete na okraj plošiny POUŠTÍ SE PRVNÍ ŠIPKA A PAK AŽ SHIFT!! Když to uděláte opačně, spadnete.

Skoky

Klávesa ALT sama osobně přinutí si Laru „jen“ povyskočit, ale natáhne nahoru ruce, čehož můžete i nemusíte využít. Pokud při tom podržíte CTRL a Lara bude mít při výskoku okraj plošiny (ať už rovné a nebo šikmé ), chytne se. Je tu ale jeden háček. Při tomto výskoku se posune o malý kousek dopředu což je u okraje plošinky doslova „krajně“ nebezpečné :).  Jednoduché skoky a salta ALT + šipky , když přidáte  CTRL ke skoku dopředu, Lara se zachytí. A jak je to s rozběhy?Pokud vám rozběhy moc nejdou, nevychází krok, padáte, pak mám tady pro vás radu. Když stojíte na okraji plošiny (např., prostě na místě odkud se chcete odrazit), pak přesný rozběh je buď jeden úskok dozadu (šipka dozadu) a nebo (pokud je plošinka malá a hrozí spadnutí) tři malé kroky dozadu (šipka dozadu + SHIFT). I když se Lara umí odrazit jak z levé, tak pravé nohy, může se vám zdát někdy velmi svéhlavá a tak je tento rozběh zaručeně účinný a odrazí se na 100%. Samozřejmě ne vždy máme na rozběh moc místa a někdy při rozběhu musíme i zabočit. Na to však existuje pouze rada v konkrétním případě a zkušenosti vám ji dají. Na závěr zmíním kombinaci ALT + šipka dopředu + SHIFT při níž udělá Lara šipku ať už do vody a nebo na podlahu. Praktický význam má šipka hlavně při plavání na čas (kyslík), protože je po šipce do vody nasměrována ke dnu a vám to tak ulehčí manipulaci. Pro efekt, děláte-li šipku z větší výšky, přidejte ještě END (nebo CTRL) a Lara k ní přidá ještě pár slušných otoček. K odrazům z jiných ploch než rovných: Odrážet se můžete i ze šikmin ALTem (šipek není potřeba, skočí podle toho, jak je natočená). Při tomto odrazu (i z rovných ploch) můžete použít ještě END, čímž zajistíte, že Lara se vám ve vzduchu otočí o 180°.

Plavání

Už jsem načala plavání, takže budu pokračovat. Důležité je si uvědomit, že šipky nahoru a dolů se při plavání OBRACEJÍ. Plave, stejně jako potápí, se ALTem. Ve vodě se může k rychlému otočení vzad (spíž vzadek) použít klávesa END. Je to velice šikovný pohyb při potřebě rychle zatáhnout za páku (CTRL) a otočit se (stejně jako na suchu).Vydáme se na hladinu. Mnoho lidí se mě ptá proč Lara při vyplavání na povrh se posune ještě dozadu. Odpověď vězí ne v Laře ale v hráči. Totiž při plavání k povrchu hráč křečovitě drží šipku dozadu (a řeknu vám, úplně zbytečně, protože jakmile Laru nasměrujete kolmo k hladině, už vám směr nezmění) a pustí ji až uslyší Lařin nádech, ale ještě pořád platí ta šipka dozadu a tak se hned po vynoření posune dozadu. Při plavání na hladině už šipky fungují normálně i posunutí do boku (SHIFT + šipka vlevo, nebo vpravo). Z vody se pak vytahuje CTRL + šipka nahoru.

Jednotlivé akce

Sběr, přehazování pák, mačkání tlačítek apod., střelba (vytažené zbraně)  - CTRL

Se světlicí (,), může Lara v klidu dělat vše jako by byla bez ní (skákat, vytahovat se, sbírat věci i plavat ve vodě). Světlice po určitou dobu vyprchají a Lara ji sama odhodí (i když jsou kuriozity kdy si vyhaslou světlici Lara ponechala v ruce několik levelů, ale není to na závadu, spíš pro zasmání). Pokud se chcete světlice zbavit dřív než vyprchá, tak při vytažení zbraní ji Lara upustí pod sebe nebo při opětovném zmáčknutí klávesy "," ji odhodí do dálky.

Při rozhlížení
( Num 0) si dávejte pozor pokud stojíte na krajíčku, nejdříve pusťte šipku a pak až 0, aby vám Lara nespadla.

Žebřík – Na žebřík se dostanete pomocí CTRL. Pro urychlení můžete přidat šipku dopředu a Lara nahoru vyskočí. Ze žebříku se odráží ALTem a na protější žebřík s otočkou END a zachycením CTRL. Pokud se vám Lara nechce zachytit za nohy, musíte se posunout trošku dostřed.

Opička – Takto se nazývá oficiálně Lařina dovednost ručkovat přes strop. Pokud nad sebou máte žebřík ALT+CTRL se zachyťte a šipkami (mimo dozadu) se pohybujte. S puštěním CTRL se i Lara pustí. Při ručkování vpřed můžete držet 0 (pohled) a šipku do boku, čímž docílíte toho, že se vám bude při ručkování dívat ještě vedle sebe. Myslím, že to oceníte zvláště u pastí nebo pokud potřebujete trochu přesnosti.

Čapění – Klávesou „.“ si Lara čapne a dále se pohybuje šipkami. Pokud se dostanete do nízkého průlezu, už nemusíte „.“ držet, zůstane vám na čtyřech.


Stojka na rukou – Pokud visíte za okraj plošiny a ještě jste se nevytáhli nahoru, můžete si zpestřit vytahování tím, že přidáte SHIFT a Lara vám udělá stojku jako v cirkuse.

VOZÍTKA

Tomuto tématu věnuji speciální oddíl, protože se všemožnými „vozítky“ si autoři v TR AoLC opravdu vyhráli, což dělá tento díl samozřejmě také výjimečným. Projedete se velmi rozmanitě po souši (spíš po stromech) – bugina – na vodě, či pod vodou – kajak, pohonná jednotka – a nebo po kolejích v důlním vozíku. Jak je to však ovládáním?

Pohonná podvodní jednotka

Levá pravá šipka..................................Zatáčení vlevo/vpravo
Ctrl.....................................................Vystřelí harpunu
Alt......................................................Zrychlení
End....................................................Opuštení vozítka

Čtyřkolka

Levá pravá šipka.................................Zatáčení
Ctrl....................................................Přidá plyn
Alt.....................................................Zpátečka
?.......................................................Ruční brzda
End +pravá/levá šipka.........................Opuštění vozítka

Kajak

Šipky nahoru a dolů...........................Pádlování
Levá šipka pravá šipka.......................Zatáčení
Shift + levá/pravá...............................Pádlování vlevo/vpravo
End + levá/pravá................................Opuštění

Motorový člun

Levá a pravá šipka.............................Zatáčení
Ctrl...................................................Zrychlení
Alt....................................................Zpátečka
End + levá pravá šipka.......................Výstup z vozítka

Důlní vozík


:.....................................................Shýbnutí
Alt..................................................Brzda
Ctrl.................................................Použití francouzáku
End + levá/pravá šipka......................Výstup z vozítka

Střelba

V tomto vám pomůže naše sekce „Popis zbraní a nepřátel“, kde vám Snake.AAS popíše všechny druhy nepřátel i jak si s nimi poradit a čím.

Jeden způsob boje s čapěním jsem již popsala výše (chůze). Jednoduché základní pravidlo je, má-li nepřítel zbraně na blízku (sekat, kousat, mlátit) bránit by jste se měli s couvání (salty) vzad. U bojovníků na dálku (plivat, střílet, chrlit) zase platí obrana se salty do boku, klidně jen tam a zpět.

Pokud byste skákali vzad u těchto nepřátel, bylo by to zbytečné. A pokud se opravdu není kam hnout, např v uličce, připomínám jen, že i poskakování na místě je lepší než jen stát!!!Přidám ještě jednu malou taktiku při zabíjení větší a tvrdších monster, když máte místo na pohyb: Dělejte salta dozadu dokud se nedostanete ke stěně. Až bude nepřítel úplně u vás, přeskočte jej. Pokud je vyšší tak ho obejděte, utíkejte před ním tak dlouho, dokud nebudete dost daleko. Poté se s Endem otočte a hned dělejte salta dozadu. Takto to opakujte. Pokud se vám tato technika bude dařit, nepřítel nemá šanci se vás dotknout.

Tomb Raider 3 Adventures Of Lara Croft © Core Design & Eidos Interactive

Vydáno: listopad 1998
Play Station, PC, Mac

Rádi čteme tento příběh:

Adventures of Lara Croft menu

Další manuál ovládání

Lara Croft and Tomb Raider are trademarks or registered trademarks of Square Enix Ltd. | Official Tomb Raider social media sites